Voorbereidingen

22 december 2015 - Ammerstol, Nederland

Lieve allemaal,

Mijn eerste verslag gaat over de voorbereiding van mijn stage. Laten we bij het begin beginnen..

Het einde van leerjaar twee stond in het teken van examens en de voorlichtingen over de buitenlandse stage. Vanaf die tijd moest je je gaan verdiepen in alle landen waar je heen kon, waar je interesses lagen en wat je ervan kon gaan verwachten. Mijn gedachten gingen gelijk naar de Nederlandse Antillen en al gauw kwam Bo naar mij toe dat we samen zouden kunnen gaan. Met Bo zat ik het gehele schooljaar in de klas en kon het goed vinden met haar, dus daarom was ik ook heel enthousiast om ons samen in te schrijven voor de Antillen. Na de schoolvakantie moesten we dit doen. Hetzelfde doel, dezelfde passie en vanzelfsprekend hetzelfde eiland; Aruba.

6 november, d-day. We zouden vandaag te horen krijgen waar we op stage mochten en het hotel waar we mochten solliciteren. Het moment waar we al weken naar uitkeken en heel erg zenuwachtig voor waren.. er kwam uit: Aruba, Aruba Marriott Resort. Beide waren we ontzettend blij! We mochten samen naar Aruba en ook nog eens in hetzelfde hotel! Die dagen daarna zijn we druk bezig geweest met het maken van een CV en een sollicitatiebrief in het Engels. Deze gecontroleerd en wel opgestuurd en al gauw kregen we een uitnodiging voor een sollicitatiegesprek op 30 november via Skype. We zijn gelijk op zoek gegaan naar alle informatie over het hotel, het eiland, de cultuur en alle fantastische bezienswaardigheden die je in Aruba hebt. Ook hadden we al een reservering gemaakt op een appartement, dichtbijgelegen het hotel, een goede prijs en genoeg ruimte voor ons twee. We wilde graag samen wonen, dit vanwege het financiële plaatje en omdat je op elkaar kan bouwen de aankomende 10 maanden.

Maar toen kwam 30 november aan, de dag van ons sollicitatiegesprek. Bo had haar gesprek om 18:00 uur en ik om 18:30 uur. Bo was ontzettend zenuwachtig voor het gesprek, over wat er allemaal gevraagd zou kunnen worden, omdat het gesprek in het Engels gehouden werd en omdat vandaag ook de dag zal zijn dat we ons appartement moesten gaan bevestigen. Ik moet zeggen dat ik niet heel zenuwachtig was. Ik had van klasgenoten gehoord hoe hun gesprek ging, er werden niet veel moeilijke vragen gesteld, er werden geen aparte situaties besproken en sommige hadden niet eens een gesprek! Dus ik ging er vanuit dat het bij ons ook niet onwijs moeilijk zou gaan worden. Uiteindelijk heb ik er iets te makkelijk over gedacht, bij ons allebei werden er wél moeilijke vragen gesteld, werden er wél bijzondere situaties besproken, werd er ook nog gezegd hoeveel andere sollicitanten er waren en dat we de uitslag pas over een week zouden horen. Bo en ik waren dus helemaal niet zeker van een stageplek, van ons appartement en van Aruba niet!

Na deze avond begonnen bij Bo en mezelf de alarmbellen te rinkelen. Wat nou als het gesprek helemaal niet naar hun wens was gegaan en dat wij of één van ons niet aangenomen zou zijn? Die dag erna zijn we gelijk naar onze lieve stagebeleider gelopen, meneer van Reeuwijk. We vertelde over ons gesprek, wat er besproken was en hoe we nu verder moesten. Hij begreep dat we in een lastige situatie zaten maar moesten van hem van het beste uitgaan. Bo en ik zijn hetzelfde daarin, lekker Hollands en nuchter, dat doen wij niet. We willen beide voorbereid zijn op wat er gaat komen en hebben graag de regie in handen. We hebben daarom aan dhr. van Reeuwijk gevraagd om een tweede optie. Het Papagayo Hotel in Curaçao kwam hij mee. Na wat research op het internet was ik in één oogopslag verliefd op het geweldige hotel, resort en het eiland.

Anderhalve week hoorde we maar niks over ons sollicitatiegesprek. Tot we bij van Reeuwijk moesten komen. Hij had slecht en beter nieuws voor ons. Bo was helaas afgewezen bij het Marriott en ik mocht door voor een tweede gesprek. Dit hadden we niet verwacht, of samen of beide niet! Na wat dingen op een rij te hebben gezet, hebben we met zijn drieën besloten dat Bo en ik mochten gaan solliciteren bij het Papagayo Hotel in Curaçao. Dezelfde dag hebben we dit nog gedaan. Nog geen drie dagen later kregen we te horen dat we waren aangenomen!!! Wat waren we blij!!! We mogen gaan werken in de Papagayo Beachclub. Bo mag vanaf juni bij de front-office werken, hiervoor had zij nog een apart gesprek. Ook Roman, een jongen uit de andere klas, was aangenomen. Drie studenten van de Mondriaan Hotel & Management School mochten naar het Papagayo in Curaçao.

Vanaf toen zijn alle voorbereidingen voor Curaçao begonnen. Op huizenjacht, informatie over het hotel, informatie over het eiland & cultuur, verzekeringen afsluiten, tickets boeken en de papieren die we toegezonden kregen van het Papagayo: verklaringen en vergunningen.

Ik heb gezorgd voor onze tickets, deze heb ik via mevr. Timmerman van The Travel Club verkregen. Binnen een dag had ik de vluchtinformatie en de boekingsbevestiging. Top geregeld en onwijs bedankt!!!

We vliegen op zondagmiddag 31-01-2016 en komen (298 dagen verder) op woensdagochtend 23-11-2016 terug.

Ons appartement is gelegen aan de Caracasbaaiweg 394. Het is een complex met meerdere studio's, kamers , appartementen en een gedeeld zwembad! Het appartement is met één slaapkamer, een woonkamer met keuken, badkamer en balkon. In de slaapkamer staan twee losse eenpersoonsbedden. Deze kunnen we uit elkaar schuiven of zoals wij het doen één bed in de woonkamer zetten. Het wordt nog vechten wie waar gaat slapen, haha.. Het is zo'n 2 kilometer van het hotel af waar we gaan werken dus we gaan waarschijnlijk een scooter kopen of huren omdat het bijna onmogelijk is om in Curaçao te fietsen. Ik zal wat foto's van ons appartement plaatsen.

Het regelen van de vergunningen was ook een leuk werkje. Je krijgt een berg papierwerk opgestuurd met een stappenplan en daar mag je mee ter werk gaan. Waar moest ik in godsnaam beginnen? Wat ik uit het stappenplan begreep wordt eigenlijk alles pas in Curaçao geregeld. Je gaat met een map vol documenten daarheen, gaat naar het immigratiebureau, betaald een (absurd hoog!) bedrag en moet dan ongeveer twee maanden wachten tot je de volledige vergunning hebt. Dus, gelijk alle documenten opgevraagd bij de gemeente e.d. zoals geboorteakte, verklaring omtrent het gedrag, polis van verzekering, etc. Na een paar ritjes langs het gemeentehuis was ook dat geregeld.

Kortom: een paar weken weinig slaap, een berg zenuwen, een hoop geregel en fijne gedachten over wat ik ga ervaren verder.. staan er nog ruim 5 weken op de planning dat ik in Nederland ben, dat ik nog kan genieten van mijn lieve vrienden en vriendinnen, van feestjes, van mijn werk, van mijn familie en mijn lieve ouders die mij overal mee hebben geholpen en mij overal in hebben gesteund. Bedankt hiervoor ♡. Mijn ouders en lieve vriendinnen komen mij opzoeken in Curaçao, ik kijk hier nu al naar uit! Maar ik kijk ook uit naar het moment dat Bo, Roman en ik uit het vliegtuig stappen in Curaçao, het werken in de Papagayo Beachclub, het op mezelf wonen, de feestjes, nieuwe (geweldige mensen) leren kennen, de Curaçaose cultuur leren kennen, ervaringen delen en de zoektocht naar mezelf. Deze ervaring zal ik mijn hele leven bij me houden en koesteren.

Mijn volgende verslag zal waarschijnlijk in Curaçao geschreven worden en via deze weg wil ik jullie allemaal vertellen over mijn ervaringen.

Liefs,

Iris

1. Jolanda van Scheijndel - Otten:
    22 december 2015
    Ja lieverd het waren zware weken voor jou maar ook voor ons. Wat een spanning en wat een zenuwen. Maar fijn dat alles nu is geregeld. Papieren , ticket en je huisje. Weet dat we in je geloven en ontzettend trots op je zijn. En het vertrouwen hebben dat je daar op Curaçao een geweldige tijd gaat krijgen. We houden enorm veel van je lieve schat kus mama en piet
  2. Roland Koudstaal:
    23 december 2015
    vind het leuk je verslagen te lezen kan helaas niet naar je toekomen in Curacao ben niet in staat dat te betalen met een ww uitkering maar mijn gedachten zijn bij jou en ook je vader houd ook veel van je vergeet dat niet he,
  3. Cora Stuurman:
    23 december 2015
    Ik vindt het leuk om je te volgen Iris
    En ik geloof dat het zo goed gaat komen! Xx
  4. Claudia:
    23 december 2015
    Leuheeuk!! Succes met de laatste voorbereidingen en ik zie je mss wel in Curaçao!!
  5. Ferry:
    Lieve iris
    Wat een geweldige ervaring ga jij tegemoet en een leerproces voor je toekomst, de zoektocht naar jezelf en wat je wilt en vind het erg leuk om je te volgen.
    Wat een hoop voorbereidingen heb je al moeten doen en wat er nog allemaal komen gaan maar met jou instelling en werklust gaat dat goed komen.
    Heerlijk genieten nog de aankomende 5 weken. En hoop snel je volgende reisblog te lezen
    Dikke kus veel liefs
  6. Agnes Westerlaken:
    Hoi iris,
    Leuk hoor.
    Wij gaan je reisverslag graag volgen.
    Groetjes,
    Mark, Agnes, esmee en mandy
  7. Cor en Inge:
    23 december 2015
    Fantastisch verhaal, we gaan je volgen lieverd !! maak er een mooie onvergetelijke tijd van xxx
  8. Oma:
    25 december 2015
    Hey lievie, wat een spannende tijd voor je,maar het komt goed. Je hebt goede hulp van je ouders. Oma zal je missen maar een oud gezegde is,,de jeugd vliegt uit''.Pas goed op jezelf en .ik hoop dat je er veel van zal leren. En vergeet niet dat ik veel van je houd.Succes in alle dingen!!!!! Dikke kus je OMA.
  9. Peter:
    25 december 2015
    Lieve schat
    Weet dat ik ongelooflijk trots op je bent en heel veel van je hou. Ook een enorm groot respect heb voor je zoals je de dingen aanpakt en uitvoert. Je bent een kanjer wijffie met een groot karakter. Daarmee ga je het zeker redden op Curaçao. Liefs pietje je bonus vader